Jokainen kohtaa propagandaa

Silja Pitkänen & Ville-Juhani Sutinen:
Propagandan historia ˗ kuinka meihin on vaikutettu antiikista infosotaan.
Into 2018.

Mikä: Propagandan historia alkaen muinaisista luolamaalauksista ja Egyptin pyramideista antiikin ja keskiajan kautta varsinaiseen propagandan aikakauteen 1900- ja 2000-luvuille. Propaganda on perustaltaan ollut samanlaista: Ihmisten tietoista manipuloimista siten, ettei kohde sitä huomaa. Tekniikan kehittyessä keinot ovat hienostuneet ja tehostuneet. Vielä maailmansotien aikoina esimerkiksi julisteet olivat räikeän mustamaalaavia ja liioittelevia, kuten brittien ensimmäisen maailmansodan aikana saksalaiset hirviöiksi maalannut juliste (kirjan kannessa). Sittemmin propaganda on sulautunut osaksi arkea, kuten amerikkalaista elämäntapaa propagandoinut Coca-Cola. Mainokset ja brändit edustavatkin 2000-luvun propagandaa tyypillisimmillään.

Kenelle: Kaikille, eritoten niille, jotka uskovat olevansa vapaita propagandasta sekä kohteina että tekijöinä.

Kiitämme: Kirja on monipuolinen ja puolueeton. Se löytää propagandaa yhtä lailla kapitalistisesta Amerikasta kuin kommunistisesta Neuvostoliitosta. Myöskin Jeesuksen ja Mahatma Gandhin kaltaisten pyhimysten taito vaikuttaa ja ohjailla ihmisiä tuodaan ujostelematta julki.

Moitimme: Kirjassa aivan kaikki ovat propagandan levittäjiä Jeesuksen kaltaisia hyvyyden saarnaajia myöten. Jos kaikki on propagandaa, mikään ei ole propagandaa, kun ei ole vastakohtaa, ei-propagandaa, johon propagandaa verrata ja arvioida.

Opimme ja jäi mieleen: Propaganda ei todellakaan rajoitu Hitlerin puheisiin ja paraateihin, vaan propagandaa tekevät kaikki. Etenkin sosiaalisessa mediassa, vaikka tekijät ovat siitä harvemmin tietoisia. Kirjoittajat myöntävät, ettei Propagandan historiakaan ole vapaa propagandasta, ja kehottavat epäilemään kaikkea.

Pekka Wahlstedt