Piukeaa peppua on turhaa tavoitella

    Tammi-helmikuu on ympärivuotiselle kuntosalikävijälle kiinnostavaa aikaa. Heti loppiaiselta sali pölähtää täyteen uusia kasvoja. Maaliskuussa moni heistä on hävinnyt. Ovat ehkä huomanneet, että punttien heiluttelu ei – tänäkään vuonna – ollut heidän juttunsa.

    Ilmiön tuntevat kaikki. Lähes yhtä moni ymmärtää, että jos punttien heiluttelu ei ole kiinnostanut edelliseen 11 kuukauteen, se tuskin muuttuu euforiaksi vain siksi, että menossa on uuden kalenterivuoden ensimmäinen kuukausi.

    Silti joka ikinen tammikuu maailma täyttyy elämäntapamuutosohjeista ja -kampanjoista. Moni niistä nostaa päätavoitteeksi ulkonäön muokkaamisen. Viesti on, että terveys on kiva juttu, mutta tärkeintä on saavuttaa piukeat pakarat, kiinteät koivet ja virtaviivainen vyötärö.

    Väärin.

    Tutkimusten mukaan puhtaasti ulkoiset tavoitteet voivat tuottaa enemmän pahoin- kuin hyvinvointia. Jos huomion kohteena on ennen muuta tyytymättömyys itseen ja omaan ulkomuotoon, siitä tulee paha mieli. Ja jos on paha mieli, on vaikeaa pitää muutenkin haastavista muutoksista kiinni.

    Kestävä elintapamuutos edellyttää laajempaa motivaatiopohjaa. Tiettyjen mittojen sijaan liikunnasta kannattaisi hakea esimerkiksi parempaa kuntoa tai hyviä yöunia. Motivaation muutokseen pitäisi lähteä ihmisestä itsestään, ei siitä, että on ”vääränlainen”.

    Hanna Hyvärinen

    Valitettavasti edes kaikki terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole tätä sisäistäneet. Ylipainosta kärsiviä patistellaan edelleen laihduttamaan syyllistämisen ja paheksumisen kautta.

    Vuoden ensimmäinen Aikalainen ei patistele, vaan kertoo, miten elämäntapamuutoksessa tutkitusti voi todennäköisimmin onnistua.

     

    Kirjoittaja on Aikalaisen vastaava toimittaja