Yritysyhteistyö opetuksessa

    yritysyhteistyo-opetuksessaTommi Vihervaara: Yritysyhteistyö opetuksessa. Käytännön käsikirja yliopistoille ja yrityksille. Aalto-yliopisto 2015 248 s.

     

    MIKÄ: Yhä useammat yliopistot ja korkeakoulut tekevät yhteistyötä yritysten kanssa. Kuitenkaan aiheesta ei ole kirjoitettu kunnon oppikirjaa. Ovathan käytännön hyötyyn tähtäävä yritysmaailma ja abstraktiin teoreettiseen tutkimukseen keskittyvä yliopisto varsin kaukana toisistaan.

    Tommi Vihervaara on organisoinut opiskelijoiden yhteistyöprojekteja Aalto-yliopistossa ja kouluttanut eri yliopistojen henkilökuntaa yritysyhteistyöhön opetuksessa. Näin Vihervaara on oikea henkilö rakentamaan siltaa yritysten ja yliopistojen välille. Vihervaara kertookin omista kokemuksistaan, eritoten opettavaisista epäonnistumisista.

     

    KENELLE: Kirja sopii niin yritysjohtajille kuin tutkijoille ja opiskelijoille.

     

    KIITÄMME: Kirjan rakenne on selkeä ja se etenee yleisestä yritysyhteistyön esittelystä pienten yksityiskohtien tarkasteluun. Kirjan lopussa kuvataan yhteistyösopimukset, ja liitteistä löytyvät vielä esimerkkilomakkeet.

    Yritysten ja yliopistojen kohtaamista tarkastellaan intressien, henkilöstö- ja organisaatiorakenteiden ja yliopistojen ja yritysten erilaisten aikakäsitysten kannalta. Etenkin viimeksi mainitun käsitteleminen tärkeää, koska kiihkeätempoisen yritysmaailman on usein vaikea ymmärtää tutkimustyön meditatiivisen hidasta luonnetta.

     

    OPIMME: Myös opiskelijoille yritysyhteistyö on tärkeää ja opiskelijaprojektit ovat lisääntymässä yritysyhteistyössä. Opiskelijat saavat tehokasta valmennusta tulevaa työpaikkaansa varten, ja monet ovat jääneet työprojektin jälkeen pysyvästi sen teettäneen yrityksen palkkalistoille.

    Kirjassa on esimerkki Tampereen Demola-yhteistyöprojektista, jossa aloitteen tehneiden yritysten lisäksi ovat mukana Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen kaupunki.

     

    JÄI MIELEEN: Demolan konsepti toimii siten, että opiskelijat kehittävät yritysten antamista ideoista demoja ja prototyyppejä. Jopa 20 prosenttia toimintaan osallistuneista opiskelijoista on löytänyt itselleen työpaikan ohjelman kautta. Demola on laajentunut muutamassa vuodessa kansainväliseksi verkostoksi, saanut kaksi arvostettua palkintoa ja valittu Suomen parhaaksi kesätyöpaikaksi.

     

    Pekka Wahlstedt