Musiikki vaikuttaa opiskelijan aivoihin

    aivotOpiskelu on aivojen näkökulmasta vaativaa puuhaa. Jatkuvaa uuden materiaalin työstämistä, muistamista, muistista kaivamista, aiempien käsitysten ja ajatusten muuttamista ja tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen käyttöä äärirajoilla meluisissa tiloissa ja monipuolisissa tilanteissa. Olisiko musiikista, tuosta aivotutkimuksen lempilapsesta, salaiseksi aseeksi opiskelijan aivoille?

    Esitän neljä tapaa, jolla tätä aivojen tuunaustyökalua voi käyttää opintojen tukena.

    1. Musiikkiharrastuksen, siis soitto- tai lauluharrastuksen aloittaminen tai jatkaminen näyttää aivotutkimuksen valossa olevan erittäin terveellistä. Se lisää aivojen suorituskykyä monilla alueilla, aina vieraskielisen puheen havaitsemisesta ja tuottamisesta tarkkaavaisuuden säätelyyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Loistava harrastus opiskelijalle siis. Etsi osakuntasi kuoro tai perusta bändi. Aloita uuden soittimen parissa tai vaihda musiikkityyliä aiemmin opiskelemastasi. Nykyään musiikkiharrastuksen voi erinomaisesti aloittaa myös aikuisena.
    2. Istumisen välttäminen ja liikuskelun lisääminen opiskelun aikana voi onnistua musiikin avulla. Seisten, kävellen tai tanssahdellen opeteltava materiaali jää paremmin mieleen. Käytä instrumentaalimusiikkia, jos sanat häiritsevät opiskeluasi. Huomaa, että musiikin kuuntelu lukemisen aikana ei sovi kaikille – yleensä muusikot ja soittamista harrastaneet ovat tällaisia henkilöitä, sillä heidän aivonsa ryhtyvät analysoimaan taustamusiikkia liikaa. Toisaalta tarkkaavuuden häiriöistä kärsivistä suurempi osa näyttää hyötyvän lukemisen aikaisesta piristävästä musiikista. Tunne itsesi ja löydä juuri sinulle paras tapa opiskella. Yritä saada opiskelustasi liikkuvaisempaa käyttämällä vaikka seisomapöytää, pallotuolia tai keinutuolia.
    3. Motivoi itsesi kohtaamaan tenttikirjat musiikkia kuunnellen. Jos lukeminen musiikin soidessa ei suju, kuuntele vauhdikasta musiikkia tenttiin lukemisen tauoilla. Näin nostat sekä vireystilaasi että mielialaasi.
    4. Takaa itsellesi hyvä yöuni vaihtamalla musiikki rauhalliseen iltaisin. Yöunen määrän ja laadun turvaaminen on opiskelijalle kullanarvoinen tavoite, sillä päivällä opittu aines siirtyy pitkäkestoiseen muistiin yön aikana. Rauhallinen musiikki sopii rauhoittamaan illan siten, että nukahtaminen onnistuu. Pyri pitämään vuorokausirytmisi melko säännöllisenä. Älä päästä aivoja unohtamaan oppimiasi asioita, vaan anna hyvien yöunien myötä aivoille mahdollisuus tallentaa kaikki tärkeä opittu tieto.

    Minna Huotilainen
    Kirjoittaja on kognitiotieteen dosentti, aivotutkija Helsingin yliopistosta.

    Lisää aiheesta Minna Huotilaisen luennolla Musiikki aivojen hyvinvoinnin edistäjänä Aivot-hyvinvointitapahtumassa ti 15.3. klo 10–11.00, Linna, Väinö Linna -sali.