Minuuden valot ja varjot

    hipsterit2

    Kulttuurikiiski pääsi kurkistamaan Nätyn Hipsterit-esityksen harjoituksiin pari viikkoa ennen ensi-iltaa.

    Kulttuurikiiski - syventää kulttuuritekoja avaamalla ilmiöitä niiden takana.

    Kulttuurikiiski – syventää kulttuuritekoja avaamalla ilmiöitä niiden takana.

    Teatterimontun valot on sammutettu. Istumme pimeässä Hipsterit-esityksen ohjaajan, professori Pauliina Hulkon, Nätyn teknisen suunnittelijan Samuli Hytösen ja puvustaja Tiina Helinin kanssa. Silmiemme tottuessa salin pimeyteen eteemme piirtyvät suuret valkoiset, paperiset verhot. Naisnäyttelijä alkaa puhua pehmeällä äänellä pimeydessä.

    – Sitten syntyi musiikki, ääni sanoo ja kitara alkaa soida.

    Verhon takana sytytetään lyhty, ja näyttelijän ääriviivat piirtyvät näkyviin valkoiseen verhoon. Varjokuvat leijailevat näyttelijän varjon ympärillä.

    – Hyvä, menee ihan kylmät väreet! Nyt pitää kokeilla, mikä on kiinnostavaa, keskeyttää ohjaaja Pauliina Hulkko.

    ”Ajattele, aikuiset ihmiset hinkkaavat täällä esitystä päiväkausia. Hinkataan ja hinkataan. Ja sitten se yhtäkkiä näyttää hyvältä ja hienolta, ja siitä tulee hyvä olo.”  Puvustaja Tiina Helin

    Meneillään on Nätyn viidennen vuosikurssin Hipsterit-esityksen harjoitukset. Kyseessä olevalla harjoituskerralla tutkitaan varjoteatterin varjokuvien muodostumista, varjokuvien suhdetta tekstiin ja musiikkiin, näyttelijöiden asemointia sekä työstetään tekstin esittämistä ja lyhtyjen sytyttämistä.

    Mukana on puolet Nätyn viidennen vuosikurssin näyttelijäopiskelijoista. Esityksessä jokainen näyttelijä esittää oman tekstikokonaisuutensa Eeva-Liisa Mannerin teoksesta Kävelymusiikkia pienille virtahevoille. Toisella puoliajalla näyttelijät tarjoavat yleisölle työpajamuotoisen mahdollisuuden osallistua esitystapahtumaan.

    – Esityksen työpajat ovat muotoutuneet näyttelijäopiskelijoiden esitykseen valmistavista harjoituksista. He ovat tuottaneet omaa materiaalia tarkastelemalla hyvää minäänsä ja pahaa minäänsä. Yleisö voi tulla katsomaan näitä kokemusmaailmoja, Hulkko kertoo.

    Hipsterit ei ole perinteinen näytelmä, vaan Hulkon sanojen mukaan esitystapahtuma, jota yleisö tulee seuraamaan. Esityksessä pohditaan taiteentekemisen perusteita, yhteisöä, sekä sitä, millaista on olla näyttelijä.

    Esityksen taustalla on sekä taiteellinen että pedagoginen ajatus. Hulkon tavoitteena on, että näyttelijäopiskelijat tiedostavat itseymmärryksensä ja tarkastelevat esityksessä sen työstämistä.

    hulkko JR– Ulkoapäin ohjaamista mielenkiintoisempaa on, että näyttelijä rakentuu sisältäpäin. Hipsterit on näyttelijän ja nuoren ihmisen emansipaation rakentumista, Hulkko sanoo.

    ”Epävarmuuden sietämiseen tottuu, en edes halua kontrolloida lopputulosta!” Ohjaaja Pauliina Hulkko

     

    Työryhmä jatkaa varjoteatterikohtauksen hiomista. Varjojen terävyyttä ja epämääräisyyttä tarkastellaan, lyhtyjen paikkaa ja valon voimakkuutta vaihdellaan. Sama kohtaus aloitetaan yhä uudelleen ja uudelleen.

    Esityksessä on tarkasti ohjattuja jaksoja ja niiden rinnalla improvisoituja osioita. Nimenomaan näiden jaksojen välinen dramaturgia on ohjaaja Hulkon mielestä kiinnostavaa.

    – On mielekästä, ettei koskaan tiedä, mitä tällä tavoin työstetystä esityksestä tulee, Hulkko kertoo.

    – Epävarmuuden sietämiseen tottuu, en edes halua kontrolloida lopputulosta!

    Koko työryhmä on sonnustautunut sinisiin pipoihin. On kuin olisi tullut keskelle sinipipoisen heimon esitystä esityksen tekemisestä. Kaikki ovat yhtä innoissaan niin kitarasta lähtevistä omituisista äänistä kuin virtahepovarjojen esiinmarssista.

    Ideoita heitellään ilmaan tasapuolisesti ja ajoittain tilanne riistäytyy hervottomaksi varjokuvailoitteluksi. Ohjaaja Hulkko pitää kuitenkin huolen, että harjoitustilanne etenee ja työryhmä ohjaajan johdolla tekee ehdotuksista valintoja. Nähtäväksi jää, mitä harjoitusprosessista jää elämään esitykseen.

     

    Työpajoissa katsoja pääsee osaksi esitystä

     

    Jouluvalojen reunustamana, valkoisella pilvimäisen harson muodostamassa pesässä levittäytyy satumaailma, jossa miniatyyrit, savifiguurit, muovieläimet ja nuket tervehtivät työpajaan tulijaa. Näkymä muistuttaa alttaria. Näyttelijä Laura Halonen istuu harsopilvellä “ihana minä” -maailmassaan ja toivottaa osallistujat tervetulleiksi.

    – Me voitais leikkiä tällainen leikki, Halonen aloittaa.

    Katsoja tulee temmatuksi mukaan leikkiin, jossa näyttelijän henkilökohtaiset kokemukset nivoutuvat osaksi katsojan kanssa yhdessä leikittyä kohtausta. Halonen tuntuu yhtä aikaa sekä näyttelevän että aidosti kertovan miniatyyreihin liittyviä muistojaan.

    – Koen, että tässä opintojen vaiheessa olen kokeillut, lukenut ja opiskellut niin paljon, että uskallan olla esityksessäkin prosessissa ja tehdä näin herkän teoksen, Halonen kertoo.

    Olemme uponneet Halosen kanssa leikkiimme niin syvästi, että vasta leikin päätyttyä huomaamme, että ympärillä tapahtuvan paljon muutakin. Takanamme kokeillaan varjoteatterin elementtejä, vieressä joku sulattaa keittolevyn päällä mehiläisvahaa. Jossain on menossa kitarajamit ja katosta roikkuu mies pää alaspäin.

    Vaikka käynnissä on esitykseen kuuluvien työpajojen harjoittelu, voi tilanteesta aavistella myös muiden työpajojen tapahtumia.

    – Työpajoissa näyttelijän ja katsojan välinen vuorovaikutus esityksellistetään, jolloin katsojasta tulee osa esitystapahtumaa, ohjaaja Hulkko kertoo.

    Teksti Terhi Meriläinen
    Kuvat Jonne Renvall

     

    Hipsterit

    • Ohjaus ja dramaturgia: Pauliina Hulkko
    • Esiintyjät: Antti Autio, Laura Halonen, Markus Lappalainen, Ella Mettänen, Antti Tiensuu, Hegy Tuusvuori ja Tommi Laine
    • Ohjaajan assistentti: Hannes Mikkelsson
    • Äänisuunnittelija: Nuutti Vapaavuori
    • Hipsterit on matka hirveän kauneuden ja ihanan synkkyyden luolaan. Se on aistillinen esitystapahtuma, joka sisältää runollisia kuvaelmia, erikoisnumeroita, pienoisterapiaa ja työpajoja sekä herkkyyden- ja kehonrakennusta. Hipsterit on heimokokous, johon kaikki on kutsuttu!
    • Ensi-ilta keskiviikkona 27.1. Muut esitykset: 3.2., 4.2., 5.2., 8.2. (ilmainen TaYn opiskelijoille), 17.2., 19.2., 20.2., 24.2. klo 19. Viimeinen esitys 28.2. klo 15.
    • Lisätiedot naty.uta.fi