Lasten akatemia starttasi kuuntelukasvatuksella

    Meri Kydön luennolla oli tarkkaavainen yleisö. Valoa pimeyteen -tapahtuma teki tänä vuonna yleisöennätyksensä, liki 2000 kävijää

    Meri Kydön luennolla oli tarkkaavainen yleisö.

    Tutkijat toivovat kuuntelukasvatusta takaisin kouluihin.

    – Lapsille luennoiminen on haastavaa, mutta hyvin palkitsevaa ja hauskaa. Pienetkin lapset ovat todella teräviä, heidän kommenttejaan kuunnellessa tulee välillä ajatelleeksi, että olenkohan itseäni fiksumpien seurassa, sanoo musiikintutkimuksen tutkijatohtori Meri Kytö.

    Kytö piti Lasten akatemian ensimmäisen luennon Valoa pimeyteen -tiedetapahtumassa. Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa lapsia kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan erilaisia asioita. Akatemiassa perehdytään eri tieteenalojen kysymyksiin ja tieteen ratkaisuihin. Aiheet akatemian luentoihin valittiin 7–10-vuotiaiden ehdotuksista, joita lastenkulttuurikeskus Rulla keräsi kesällä 2015.

    Luento kantoi nimeä ”Korvat hörölle: äänimaisematutkijaksi tunnissa”. Pelkkää paikallaan olemista alle 10-vuotiailta ei odoteta, vaan luennolla on myös toiminnallisia osuuksia, kuten leikkejä.

    Myöhemmin Kytö luennoi Heikki Uimosen kanssa aikuisyleisölle suomalaisten äänimaisemien tutkimuksesta. Uimonen ja Kytö kertoivat äänimaiseman muutoksesta viime vuosikymmeninä ja äänten liittymisestä kollektiiviseen muistiin. Kydön oma post doc-tutkimus käsittelee äänten yksityisyyttä ja intiimiyttä, ja hän kirjoittaa parhaillaan äänellisistä naapurisuhteista kerrostaloissa.

    Aiheita ja tehtäviä Lasten akatemian luennolle Kytö oli valinnut kanadalaisen säveltäjän ja tutkijan R. Murray Schaferin oppi- ja leikkikirjasta Kuuntelukasvatus – 100 kuuntelu- ja ääniharjoitusta.

    – Kuuntelukasvatusta opetettiin vielä 1960–70-luvuilla Suomessakin musiikinopetuksen rinnalla, mutta se on sittemmin jostain syystä hävinnyt opetusohjelmasta. Toivomme kollegoideni kanssa, että nyt Schaferin kirjan suomentamisen myötä kuuntelukasvatusta voisi tuoda takaisin perusopetukseen, Kytö sanoo.

    Kuuntelukasvatus tukee monia kouluopetuksen osa-alueita, kuten medialukutaitoa ja ympäristökasvatusta. Musiikinopetuksen lailla kuuntelukasvatuskin harjaannuttaa aisteja ja opettaa kuuntelemaan keskittyneesti. Kuuntelun tapoja on kuitenkin monia, ja aina ei tarvitse istua paikallaan ja keskittyä kuuntelemaan. Kuunnella voi myös puuhaillessaan muuta.

    – Musiikinopetus ymmärretään nykyään soittamiseksi, ja lasten osallistumiseksi ja tekemiseksi. Aiemmin musiikkitunneilla kuitenkin opetettiin nimenomaan keskittynyttä kuuntelua ja se vaatii myös taitoa istua hiljaa.

    Teksti Satu Saari
    Kuva Jonne Renvall

    Valoa pimeyteen -tapahtuma teki tänä vuonna yleisöennätyksensä, liki 2000 kävijää.