Opiskelijat istuvat enemmän kuin nukkuvat?

    ”Pahimmillaan yliopisto-opiskelijan päivä voi olla seuraavanlainen: Aamu alkaa istumalla aamupalalla, seuraavaksi istutaan bussissa ja sitten istutaan yliopistolla kahdeksasta neljään, jonka jälkeen istutaan vielä tentissä viidestä seitsemään. Tämän jälkeen vielä hetki bussissa ja sitten kotiin istumaan tietokoneen tai television äärelle. Opiskelija istuu siis päivässä yhtään valehtelematta jopa neljätoista tuntia.”

    Kuulostaako tutulta? Tämä oli suora lainaus Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen opiskelijan blogikirjoituksesta, joka ilmestyi alkuvuodesta Kalevan nettisivustolla. Istumista onkin viime vuosina tutkittu paljon ja sen haitoista tiedetään yhä enemmän. Pitkäkestoinen istuminen aiheuttaa lukuisia terveysongelmia, jopa sairauksia. Saatat tunnistaa osan seuraavista: Väsymys, tuki- ja liikuntaelinten oireet (muun muassa yläraajan rasitusoireet, niskakivut, alaselän väsyminen ja kipuilu), päänsärky, keskittymiskyvyn heikkeneminen, puutumisen tunne, turvotus esimerkiksi nilkoissa ja sormissa. Nämä ongelmat näkyvät vastaanotollani Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön Tampereen toimipisteen fysioterapiassa päivittäin.

    No miten sitten voisit vähentää päivittäistä istumista? Kun kaikkialla istutaan ja jopa käsketään istumaan.

    Yksinkertaisia keinoja ovat seuraavat:

    • Tauota istumista 30 – 45 minuutin välein (myös luennoilla)
    • Työskentele välillä seisten
    • Puhu puhelimeen seisten ja liikuskele samalla
    • Keskeytä istuminen munakellon tai puhelimen avulla
    • Nouse seisomaan kahvitauon ajaksi
    • Valitse portaat hissin sijaan
    • Pyöräile, kävele tai rullaluistele matkat kotoa yliopistolle
    • Seiso bussissa
    • Jää bussista yksi pysäkki aikaisemmin pois
    • Käytä jumppapalloa tai satulatuolia tuolin korvikkeena

    Näitä konsteja säännöllisesti toteuttaen kehosi ja mielesi pääsevät virkistymään opiskelun lomassa, jaksat paremmin ja säästyt ikävimmiltä pitkäkestoiseen istumiseen liittyvistä ongelmista. Kun jaksat tauottaa ja vähentää istumista sekä lisätä liikuntaa, saat varmasti palkinnoksi energisemmän olon, paremman keskittymiskyvyn ja huomaat, että kivut ja kolotukset vähenevät.

    Ettei vastuu jäisi pelkästään opiskelijan harteille, myös yliopiston olisi syytä tarjota opiskelijoilleen ihanteelliset opiskeluolosuhteet hankkimalla vaikkapa seisomatyöpisteitä opetus- ja atk-tiloihin. Luennoitsija voisi puolestaan pitää säännölliset, muutaman minuutin pituiset elpymistauot 45 minuutin välein, jolloin opiskelija saisi nousta luvan kanssa ylös ja jaloitella hetken. Väitänpä, että näillä parilla yksinkertaisella toimenpiteellä myös oppiminen tehostuu.

    Lisätietoja: http://www.yths.fi/pylly_ylos

    Miia Puustinen
    vastaava fysioterapeutti, YTHS Tampere

    Lähde: Lang, M. 2015. Istuminen – piikki opiskelijan lihassa.
    http://www.kaleva.fi/blogit/kampus-kaleva/opiskelijan-aani/161/istuminen-piikki-opiskelijan-lihassa/4496/