Ruotsalaiset keksivät Suomen uudestaan

    Heikki Laurinolli

    Heikki Laurinolli

    Suomi saa uuden kansallisidentiteetin Ruotsista, kertoo mainostoimiston tiedote. Eikös se sieltä jo kertaalleen saatu?

    Nyt tavoitteena on tiedotteen mukaan nykyaikainen kansallisidentiteetti, jonka avulla jokainen suomalainen voi osoittaa ylpeyttä kotimaastaan. Tulos esitellään itsenäisyyspäivän aikaan joulukuun alussa.

    Suomi kypsyi kansallisvaltioksi 1800-luvulla kansainvälisistä aineksista, jotka suodattuivat Ruotsin ja Venäjän kautta. Tärkeällä sijalla oli ruotsalainen kulttuuriperintö, josta tulevat ainakin lainsäädäntö, uskonto ja paikallishallinto.

    Nyt ei enää riitä se hajurako, jonka Suomi sai aikanaan raivattua Ruotsin ja Venäjän välistä. Nyt mainostoimisto Bob the Robot palkkasi ruotsalaisen suunnittelijan Henrik Nygrenin identiteettityöhön Suomen puolesta.

    Tarvitaan ruotsalainen designeri ja englanninkielinen mainostoimisto, jotta suomalaiset tietäisivät, keitä he oikeasti ovat.

    Täytyy onnitella ruotsalaisia. He tajusivat jo Suomen sodan jälkeen, ettei jokaisesta maapalasta kannata taistella. He menestyvät paremmin, kun he myyvät maailmalle Ikeaa, Hennes & Mauritzia, Peppi Pitkätossua ja Abbaa.

    Nyt he osaavat myydä jo senkin, minkä ihmisyhteisön pitäisi itse omasta itsestään löytää, identiteetin. Viisas myy, hölmö ostaa.